Pacientam ir tiesības iespēju robežās piedalīties visu to lēmumu pieņemšanā, kuri attiecas uz viņa veselību. Tādējādi pacienta piekrišana ir jebkuras medicīniskas iejaukšanās priekšnoteikums.
Katram pacientam ir tiesības dot informētu piekrišanu medicīniskajai palīdzībai vai arī pilnībā vai daļēji no tās atteikties. Pacientam ir arī tiesības izvēlēties ārstu vai ārstniecības iestādi.
Piekrišana ārstēšanai
Pacients var saņemt tikai tādu medicīnisko aprūpi, kurai viņš piekritis.
Informēta piekrišana ir pacienta lēmums saņemt medicīnisko aprūpi, un šis lēmums tiek pieņemts brīvi pēc tam, kad pacients ir pilnībā informēts par ārstēšanas mērķiem, riskiem, ieguvumiem, (potenciālajām) blaknēm, sekām un ārstēšanas metodēm. Piekrišanu var sniegt mutvārdos vai rakstveidā, vai ar tādām darbībām, kas nepārprotami apliecina piekrišanu.
piemērs Jūs īsti nesaprotat, ko ietver attiecīgā medicīniskā procedūra. Jums ir tiesības uzdot jautājumus un saņemt paskaidrojumus, pirms jūs piekrītat ārstēšanai. Ārsta pienākums ir sniegt jums precīzu un saprotamu skaidrojumu.
Ārstēšana bez pacienta (vai viņa pārstāvja) piekrišanas ir nelikumīga. Taču ārkārtas gadījumos, kad kavēšanās var apdraudēt pacienta dzīvību un viņa piekrišanu saņemt nav iespējams, ārstiem ir tiesības veikt nepieciešamās medicīniskās procedūras.
Ja pacients nevar dot piekrišanu (piemēram, pacients ir bērns, persona ar ierobežotu rīcībspēju vai smagi slima persona), tad likumā noteiktajā kārtībā to var dot cita persona:
- pacienta pilnvarota persona vai
- pacienta laulātais vai
- pacienta tuvākais pilngadīgais rīcībspējīgais radinieks (turpmāk norādītajā secībā): bērni, vecāki, brālis vai māsa, vecvecāki vai mazbērni
Atteikšanās no medicīniskās palīdzības
Pacientam ir tiesības atteikties no medicīniskās palīdzības jebkurā brīdī: pirms ārstēšanas vai tās laikā. Pacients var atteikties arī no konkrētas ārstēšanā izmantojamas metodes.
piemērs Ārsti piedāvā jums medicīnisko aprūpi, par kuru jūs šaubāties iespējamo ar to saistīto risku dēļ. Jums ir tiesības atteikties no šīs ārstēšanas un lūgt alternatīvu.
Tiesības izvēlēties ārstu un ārstniecības iestādi
Pacientam ir arī tiesības izvēlēties ārstu un ārstniecības iestādi.
piemērs Netālu no jūsu mājām atrodas klīnika, taču jūs vēlētos ārstēties citā klīnikā. Jums ir tiesības izvēlēties, kur jūs ārstēsieties.
Tomēr šīs tiesības nav absolūtas un tām ir daži izņēmumi. Piemēram, dažās ārkārtas situācijās pacients gluži vienkārši nav spējīgs izvēlēties ārstu vai ārstniecības iestādi un medicīniskā palīdzība viņam jāsniedz pēc iespējas ātrāk un efektīvāk.