Pacienta tiesības sūdzēties

Pacientam ir tiesības iesniegt sūdzību, ja viņš uzskata, ka ārstniecības laikā ir pārkāptas viņa tiesības vai viņa medicīniskie dati nav aizsargāti. Pacientam ir tiesības arī uz kompensāciju, ja ārstniecības laikā nodarīts kaitējums viņa veselībai vai dzīvībai.

Sūdzības par medicīnisko aprūpi

Sūdzība ārstniecības iestādē

Ja ārstniecības laikā radušās problēmas, vispirms par tām jāsūdzas attiecīgajā ārstniecības iestādē. Pacients var sazināties ar savu ārstu, nodaļas vadītāju vai ārstniecības iestādes vadītāju.

piemērs Ārsts pēc jūsu medicīnisko dokumentu pārbaudes nosaka diagnozi. Jūs lūdzat paskaidrot, ko tā nozīmē, bet ārsts atsakās sniegt detalizētu informāciju un iesaka jums pašam to sameklēt internetā. Šādā gadījumā jūs varat sūdzēties klīnikas administrācijai par to, ka nav ievērotas jūsu tiesības uz informāciju par savu veselības stāvokli.

Sūdzība Veselības inspekcijai

Ja pacienta sūdzībā norādītā problēma pēc vēršanās pie ārsta vai ārstniecības iestādes administrācijas netiek atrisināta, pacients var iesniegt sūdzību Veselības inspekcijai. Sūdzību var iesniegt ne vēlāk kā divu gadu laikā no iespējamā pārkāpuma dienas.

Atkarībā no pārkāpuma smaguma Veselības inspekcija var:

  • likt ārstniecības iestādei novērst pārkāpumu
  • izteikt ārstniecības iestādei brīdinājumu
  • apturēt ārstniecības iestādes darbu
  • piemērot administratīvo sodu ārstniecības personai vai ārstniecības iestādes vadītājam
  • likt atmaksāt naudu valsts budžetā vai izmaksāt kompensāciju pacientam u. c.

Apelācija

Veselības inspekcijas lēmumu var pārsūdzēt Veselības inspekcijas priekšniekam, bet pēc tam administratīvajā tiesā.

piezīme Katra sūdzība tiek izvērtēta individuāli. Lielāko daļu pārkāpumu izskata un novērš Veselības inspekcija. Taču tad, ja ir konstatējamas noziedzīga nodarījuma pazīmes, materiāli tiek nosūtīti policijai kriminālizmeklēšanas veikšanai. Policija var uzsākt kriminālizmeklēšanu arī pēc savas iniciatīvas.

piemērs Ārstniecības personas nolaidība, kuras rezultātā pacientam nodarīti smagi vai vidēji smagi miesas bojājumi, ir Latvijas Republikas Krimināllikumā paredzēts noziedzīgs nodarījums.

Pacientam ir tiesības vērsties tiesā ar pieteikumu savu tiesību un interešu aizstāvībai, ja viņa ārstēšanas procesā radušās problēmas pēc vēršanās Veselības inspekcijā nav atrisinātas.

Kompensācija par kaitējumu pacienta veselībai vai dzīvībai

Ja ārstēšanas laikā nodarīts kaitējums pacienta veselībai vai dzīvībai, viņš var vērsties Veselības inspekcijā,

pieprasot no Ārstniecības riska fonda izmaksāt viņam kompensāciju par:

  • kaitējumu (arī morālo kaitējumu), kas nodarīts viņa veselībai vai dzīvībai
  • ārstniecības izdevumiem, kas viņam radušies sakarā ar šā kaitējuma seku novēršanu vai mazināšanu

piezīme Kompensācijas apjoms ir ierobežots, kā tas noteikts likumā. Kompensācija par veselībai vai dzīvībai nodarītu kaitējumu (arī morālo kaitējumu): ne vairāk kā 142 290 EUR; par ārstniecības izdevumiem, kas saistīti ar kaitējuma seku novēršanu vai mazināšanu, – ne vairāk kā 28 460 EUR.

Pieprasījumus izmaksāt atlīdzību no Ārstniecības riska fonda izskata Veselības inspekcija.

piezīme Pacienta nāves gadījumā tiesības iesniegt prasību par atlīdzību ir viņa mantiniekiem.

Sūdzības par medicīnisko datu nepietiekamu aizsardzību

Pacientam ir tiesības sūdzēties Datu valsts inspekcijā tad, ja informācija par viņa veselību (viņa medicīniskie dati) ir apstrādāta nelikumīgi, piemēram, pretlikumīgi izpausta citām personām vai iestādēm.

Uzziniet, kā sūdzēties par iespējamiem pārkāpumiem saistībā ar jūsu medicīnisko datu aizsardzību.

Resursi

Atjaunots 22/07/2023